Wystawa „August II i jego kamień filozoficzny”

August II i jego kamień filozoficzny. Porcelana miśnieńska w zbiorach polskich
Muzeum Sztuki Dalekiego Wschodu w Kamienicy pod Gwiazdą
Wystawa czynna: 7 grudnia 2019 – 15 marca 2020
Wernisaż: 6 grudnia, godzina 17:00
Kurator: Paweł Czopiński

Kamienica pod Gwiazdą może poszczycić się najwspanialszą ekspozycją stałą sztuki Dalekiego Wschodu w Polsce. Trzon jej stanowi kolekcja porcelany chińskiej i japońskiej z wyrytymi na spodniej stronie numerami inwentarzowymi królewskiego zbioru, owymi liczbami zwanymi Johanneumsnumeren. Zbiór ten liczący szesnaście obiektów oparty w dużej części na darowiźnie Tadeusza Wierzejskiego i uzupełniany przez lata jest największym tego typu zbiorem w polskich muzeach. Król polski i elektor saski August II był wybitnym kolekcjonerem i koneserem „białego złota”. To dzięki niemu odkryta została receptura porcelany i powstała pierwsza w Europie wytwórnia tego rodzaju ceramiki. To właśnie toruńska kolekcja oraz porcelana wytworzona w manufakturze przez niego założonej będzie treścią wystawy. Zaprezentowane zostaną wyroby dalekowschodnie, kamionka bötgerowska, porcelana zdobiona poza manufakturą, porcelana z dekoracją w stylu J.G. Höroldta, porcelana z kwiatową dekoracją orientalną, porcelana z dekoracją w stylu europejskim, elementy serwisów herbowych , figurki Polaków oraz inne wyobrażenia plastyczne, Zaprezentowany zostanie kunszt artystów miśnieńskich. Cały wachlarz wyrobów od talerzy, poprzez elementy zastawy stołowej, sztućce, półmiski, filiżanki ,czarki, naczynia do picia czekolady czy serwisy kawowe. Ukazane zostaną walory historyczne a także walory artystyczne. Porcelana miśnieńska jest najdoskonalszym przykładem ” białego złota”. Treścią ekspozycji będą także portrety przedstawiające Augusta II i Augusta III oraz rodzinę elektorską oraz miniatury malarskie między innymi znakomity portret Augusta III namalowany przez Louisa de Silvestra, oraz wiele pamiątek związanych z epoką saską. Wystawa ukazywać będzie przepych dworu saskiego. Pokaże także Wettinów jako wybitnych znawców sztuki i kolekcjonerów łamiąc tym stereotypy zakorzenione w świadomości przeciętnego odbiorcy postrzegających epokę saską jako okres skrajnie negatywy w historii Polski.