Przedłużamy wystawę „Lotos z seladonowej wazy. Porcelana mistrza Jiang Tonglei” w Muzeum Sztuki Dalekiego Wschodu w Kamienicy pod Gwiazdą

Mamy ogromną przyjemność zaprezentować Państwu naszą wystawę pt. „Lotos z seladonowej wazy. Porcelana mistrza Jiang Tonglei”, która eksponowana jest w Muzeum Sztuki Dalekiego Wschodu, oddziale Muzeum Okręgowego w Toruniu.  Ekspozycję można oglądać do 9 czerwca br.

 

waza seledynowa, ceramika, z wzorem w kwiaty

Ceramika seladonowa, fot. Krzysztof Deczyński

Miasto Longquan malowniczo położone w zakolu rzeki Oujiang, otoczone zalesionymi wzgórzami, zasłynęło z wyjątkowej ceramiki. Miejscowość obdarzona została przez naturę idealnymi warunkami do wyrabiania wysokiej jakości porcelany. Jej okolice obfitują w złoża podstawowych surowców: kaolinu i skaleni oraz niewyczerpane ilości drewna i źródeł wody, a umiarkowanie wilgotny, łagodny klimat sprzyja obróbce materiału. Seladony z Longquanu mogą poszczycić się najdłuższą i najbogatszą historią w dziejach ceramiki Państwa Środka. To najstarsze przykłady chińskiej porcelany. Tradycja ich wytwarzania – choć mająca okresy rozkwitu i regresu – trwa nieprzerwanie około 1600 lat i nadal jest z powodzeniem kontynuowana. Miejscowe wyroby zwano w języku chińskim qing ci, na Zachodzie – seladonami. Ich niezrównany artyzm polegał na prostocie i elegancji form oraz na wspaniałości jednobarwnych szkliw o charakterystycznej tonacji: od mlecznobiałych, przez malachitowe i oliwkowe zielenie, do wielu odcieni błękitu i szarości.

ceramika , kubki, talerzyki, miseczki

Ceramika seladonowa, fot.Krzysztof Deczyński

Mistrz Jiang Tonglei od niemalże 30 lat na obrzeżach Longquan prowadzi manufakturę Sunkeng Yao, w której wytwarza seladony. Twórczość artysty charakteryzuje głębokie poszanowanie tradycji ceramicznych miejsca, w którym się urodził i wychował. Przez lata swojej pracy próbował odtwarzać formuły szkliw oraz techniki wypału dawnych mistrzów.

miski ceramiczne w kolorze niebieskim

Ceramika seledynowa, fot. Krzysztof Deczyński

Inspirują go klasyczne kształty charakterystyczne dla minionych epok, tworząc z porcelany własną, nowoczesną „seladonową” wersję starożytnych brązów Państwa Środka. Liczną grupę tworzą prace o charakterze użytkowym. Tradycyjne czarki i kubki wykonywane w manufakturze Jiang Tongleia są eleganckie, pozbawione ostentacji, wymyślnych kształtów i dekoracji. Epatują pięknem seladonowego szkliwa o barwie „nieba po deszczu”. Pięknie zaprojektowane zestawy do kaligrafii, pokryte szkliwem o barwie i strukturze jadeitu, mimo swych prozaicznych funkcji, są obiektami sztuki użytkowej. Inne eksponaty to ceramiczne rzeźby postaci z panteonu buddyjskiego, taoistycznego i religii ludowej.

Wazon ceramiczny , faktura spękanej ceramiki

Ceramika seladonowa, fot. Krzysztof Deczyński

Na wystawie w Kamienicy pod Gwiazdą zaprezentowano ponad 100 obiektów, które przyjechały do nas z pracowni Jiang Tonglei w Longquan.

Na podstawie tekstów Doroty Róż-Mieleckiej i Katarzyny Matuszczyk Lu.

 

W dniach 7 i 14 marca br. o godz. 13.00 odbędą się oprowadzania kuratorskie po wystawie z kustosz Kolekcji Sztuki Dalekiego Wschodu  Katarzyną Paczuską.

 

 

_______

Wystawa: „Lotos z seladonowej wazy. Porcelana mistrza Jiang Tonglei”


Miejsce: Muzeum Sztuki Dalekiego Wschodu w Kamienicy pod Gwiazdą


Termin:13.01 – 09.06. 2024 r.


Kuratorka wystawy: Katarzyna Paczuska


Pomysł wystawy: Dorota Róż-Mielecka, Katarzyna Matuszczyk Lu

_______