Oferta zajęć edukacyjnych Muzeum Okręgowego w Toruniu dla uczniów klas V–VIII szkół podstawowych
Muzeum Okręgowe w Toruniu od lat rozwija bogatą ofertę edukacyjną, kierowaną do różnych grup wiekowych i społecznych. Naszym celem jest aktywne uczestnictwo odbiorców w procesie poznawania kultury i historii, co pozwala na twórcze i świadome odkrywanie dziedzictwa naszego miasta i regionu. To tylko jeden z wielu przykładów tego, jak muzeum dostosowuje swoje propozycje do różnorodnych potrzeb i oczekiwań uczestników.
Organizowane warsztaty, lekcje muzealne, spotkania i wycieczki umożliwiają interaktywne, angażujące poznawanie tajników historii Torunia i szeroko rozumianej kultury. Znaczenia takich inicjatyw dla kształtowania świadomości młodych pokoleń nie można przecenić – stanowią one fundament dla budowania tożsamości kulturalnej i zrozumienia własnych korzeni.
Oferta edukacyjna została przygotowana z myślą o przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach ponadpodstawowych, a także grupach osób z niepełnosprawnościami. Programy zajęć są dopasowane do wieku uczestników, ich możliwości oraz zainteresowań, tak aby nauka i zabawa tworzyły spójną całość.
Zajęcia odbywają się w różnych lokalizacjach, które same w sobie stanowią fascynujące lekcje historii. W takich jak: Ratusz Staromiejski, Muzeum Historii Torunia w Domu Eskenów, Dom Mikołaja Kopernika, Muzeum Twierdzy Toruń, Muzeum Podróżników im. Tony’ego Halika, Muzeum Sztuki Dalekiego Wschodu w Kamienicy pod Gwiazdą.
Każde z tych miejsc oferuje wyjątkowy kontekst i atmosferę, sprzyjającą nauce poprzez doświadczenie.
W dalszej części artykułu zaprezentujemy szczegółową ofertę zajęć dla poszczególnych grup, pokazując, jak bogaty i różnorodny jest świat edukacji w toruńskim muzeum.

Fot. Archiwum MOT
__
Zajęcia odbywają się od wtorku do piątku od godz. 10.00
Ostatnie zajęcia rozpoczynają się o godz. 14.00
Grupa nie powinna przekraczać 30 osób
Opłata: bilet edukacyjny w cenie 17 zł/ osobę
Rezerwacja telefoniczna najpóźniej dwa tygodnie przez planowanym terminem zajęć pod numerem: 56 66 05 632, 56 66 05 605.
Kontakt:
Dział Edukacji
Muzeum Okręgowe w Toruniu
Rynek Staromiejski 1
de@muzeum.torun.pl
___
Oferta
Ratusz Staromiejski
- Życie w średniowiecznym mieście
Parter
Pomieszczenia handlowe (ławy chlebowe, kramy, budy, sukiennice, waga miejska) oraz Sala Sądowa. W sali dawnych sukiennic scenka kupiecka przybliżająca handel suknem, prezentacja towarów, którymi handlowano, elementy kostiumologii gotyckiej.
- Życie w dawnym Toruniu
I piętro
Czym była Rada Miasta? Siedziba Rady Miejskiej, kancelaria, Sala Mieszczańska i Sala Królewska. W Sali Mieszczańskiej przy galerii portretu mieszczańskiego elementy kostiumologii XVI-wiecznej.
W Sali Rady Miejskiej scenka obrad Rady Miasta Torunia.
- Jak ubierali się mieszczanie w dawnych wiekach?
Odszukiwanie kostiumów na obrazach w galerii, a następnie omawianie poszczególnych strojów oraz przebieranie uczestników w historyczne ubiory.
- Rzemieślnicy toruńscy w dawnych wiekach
Parter, Dawny Toruń. Historia i rzemiosło artystyczne 1233–1793
Co to jest cech rzemieślniczy? Uczeń, czeladnik, mistrz. Odnajdywanie wyrobów i wywieszek cechowych kowali, ślusarzy, konwisarzy, złotników – zajęcia w grupach. Odgrywanie scenek rodzajowych oraz działania warsztatowe inspirowane prezentowanymi eksponatami.
- Królowie polscy w Toruniu
I piętro, Sala Królewska, Sala Mieszczańska
Historia pocztu królewskiego, analiza wybranych portretów, pogadanka o ważnych wizytach królów polskich w Toruniu.
Zajęcia teatralne i taneczne: scenka koronacji w Sali Królewskiej oraz nauka dworskiego tańca – pawany.
- Dzieje Zakonu Szpitala Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie
I piętro, Sala Królewska, Galeria malarstwa historycznego
Początki zakonów rycerskich w Ziemi Świętej, ich organizacja i funkcje; sprowadzenie krzyżaków przez Konrada Mazowieckiego; podbój Prus i budowa państwa; wojny z Litwą i Polską, II pokój toruński.
Warsztaty teatralne: odtworzenie momentu podpisania pokoju na podstawie opisów Jana Długosza i wizji Mariana Jaroczyńskiego; praca ze źródłami historycznymi.
- W pracowni Jana Matejki
I piętro, Sala Mieszczańska, Galeria malarstwa polskiego
Uczniowie kolejno zapoznają się z trzema gatunkami malarstwa: portretem, obrazem o treści religijnej oraz płótnem historycznym. Biorą udział w ćwiczeniach utrwalających poznane gatunki, oglądają krótki pokaz multimedialny o malarstwie Jana Matejki. W zainscenizowanej pracowni Jana Matejki, odkrywają tajniki warsztatu malarskiego XIX-wiecznego malarza historycznego.
- Gra edukacyjna – Muzealni tropiciele
Zajęcia prowadzone są w trzy- lub czteroosobowych grupach.
Gra polega na rozwiązywaniu różnorodnych zadań, pracy z planami, odszukiwaniu obiektów i ich rysowaniu bądź uzupełnianiu, układaniu puzzli itp.
Dom Mikołaja Kopernika
- Życie i dzieło Mikołaja Kopernika
Prezentacja losów słynnego astronoma w oparciu o wystawę stałą. Dzieciństwo i studia, wszechstronna działalność na polu Kościoła, medycyny, prawa, finansów i astronomii.
10. Kosmos oczami wielkich astronomów
Pogadanka na temat astronomii z okresu przed i po przewrocie kopernikańskim. O układzie heliocentrycznym i przyrządach astronomicznych Mikołaja Kopernika. Zwiedzanie wystawy, praca z drukiem edukacyjnym.
Muzeum Sztuki Dalekiego Wschodu (Kamienica pod Gwiazdą)
- Świat Orientu
Kraje Orientu – Chiny, Japonia, Indie – krótka charakterystyka w formie pogadanki. Zwiedzanie wystawy – zapoznanie z najcenniejszymi obiektami w Kamienicy pod Gwiazdą. Uczestnicy dowiedzą się także, jak zakładać tradycyjny strój indyjski (sari), skąd pochodzi i jak smakuje herbata oolong oraz nauczą się pisania kilku znaków japońskich.
- Podróż do Kraju Kwitnącej Wiśni
Opowieść o jednym z najbardziej egzotycznych krajów świata – Japonii. Prezentacja tradycyjnego stroju – kimona. Na zakończenie spotkania udział w tradycyjnej japońskiej ceremonii herbacianej.
- Kimono – rzecz do noszenia
W trakcie spotkania uczestnicy dowiedzą się, czym jest kimono, jak się je zakłada i jakie pełni funkcje. Pogadanka z pokazem uzupełniona zostanie o wiadomości na temat rodzaju kimon, motywów zdobniczych występujących na tkaninach oraz dodatków takich jak: pas obi i buty geta. Uzupełnieniem spotkania będzie warsztat plastyczny robienia laleczek japońskich z papieru.
- Kropla w morzu herbaty. Opowieść o Czarnym Smoku
Opowieść o herbacie i jej leczniczych właściwościach. Rodzaje i sposoby jej parzenia. Na zakończenie spotkania pokaz parzenia herbaty w stylu gongfu cha i degustacja jednej z najsłynniejszych herbat chińskich.
- Malarstwo monochromatyczne – saiboku-ga
Poznanie „czterech skarbów gabinetu”: pędzla, papieru, tuszu i kamienia do ucierania tuszu. Analiza przykładów malarstwa znajdującego się na wystawie. Na zakończenie spotkania uczestnicy podejmą próbę namalowania jednego z czterech podstawowych motywów zdobniczych o bogatej symbolice: bambusa, śliwy, chryzantemy, orchidei.
- Samurajowie w dawnej Japonii
Wojownicy z Kraju Kwitnącej Wiśni – samurajowie. Zwyczaje, zasady, życie codzienne, ubiór i broń wojowników w dawnej Japonii – pogadanka.
Działania praktyczne: proste formy origami, ćwiczenia pisowni (Hiragana) i posługiwania się pałeczkami.
Muzeum Historii Torunia w Domu Eskenów
- W dawnych czasach w Toruniu
Najstarsze dzieje Torunia – przybycie krzyżaków, założenie i rozbudowa miasta – pogadanka z wykorzystaniem interaktywnej osi czasu. Zwiedzanie ekspozycji o historii miasta, praca z pomocami dydaktycznymi, takimi jak: stroje, karty pracy, wielkoformatowe puzzle, dotyczące architektury.
- Obudź śpiącego rycerza
Rycerstwo, hierarchia i funkcjonowanie w średniowiecznym państwie. Kodeks rycerski i pasowanie na rycerza. Działania edukacyjne, podczas których uczestnicy będą „ubierać” rycerza i rozpoznawać poszczególne elementy jego stroju i uzbrojenia. Tworzenie własnego herbu.
- Zakon szuka szpiega
Zajęcia w formie gry edukacyjnej. Celem gry jest zapoznanie uczestników z historią i strukturą zakonu krzyżackiego oraz przybliżenie stosunków polsko-krzyżackich przed Wielką Wojną (1409–1411). Uczestnicy wcielają się w postacie braci zakonnych, których zadaniem jest znalezienie zdrajcy.
- Historia i tajemnice zakonu krzyżackiego
Historia i tajemnice zakonu krzyżackiego – znane i mniej znane fakty z historii zakonu krzyżackiego oraz stosunków polsko-krzyżackich od XIII do początku XVI wieku. Podczas zajęć uczestnicy wezmą czynny udział w grze pt. „Na polach Grunwaldu”.
- Muzealni Tropiciele w Domu Eskenów
Zajęcia prowadzone są w trzy- lub czteroosobowych grupach.
Gra polega na rozwiązywaniu różnorodnych zadań, pracy z planami, odszukiwaniu obiektów i ich rysowaniu bądź uzupełnianiu itp.
Muzeum Podróżników im. Tony’ego Halika
- Tony Halik – urodzony dla przygody
Spotkanie prezentujące i przybliżające postać oraz przygody Tony’ego Halika. Uczestnicy zwiedzą biograficzną część wystawy, a następnie poznają ciekawostki i historie związane z wybranymi pamiątkami z jego podróży. Podsumowaniem lekcji będzie rozwiązywanie zadań z przygotowanej karty pracy.
- W cieniu kapelusza
Zajęcia warsztatowe, w czasie których uczestnicy poznają kolekcję nakryć głowy z różnych zakątków świata, pochodzącą ze zbiorów Tony’ego Halika. Dowiedzą się, jakie znaczenie pełnią nakrycia głowy w różnych kulturach i religiach, a następnie spróbują wykonać z różnych materiałów zaprojektowaną przez siebie czapkę lub kapelusz.
- Wielcy odkrywcy i podróżnicy
Zajęcia, podczas których zaprezentowane zostaną: epoka wielkich odkryć geograficznych, odkrycia i badania poszczególnych kontynentów, a także słynni podróżnicy i odkrywcy – od starożytności po czasy nowożytne, m.in. Krzysztof Kolumb, Vasco da Gama, Ferdynand Magellan, Amerigo Vespucci i inni.
Muzeum Twierdzy Toruń
- Jak mieszczanie bronili swojego miasta?
Mury, baszty, bramy i fosy – jak fortyfikacje chroniły miasto i jego mieszkańców. Najważniejsze działania obronne w dawnym Toruniu. Podczas zajęć uczniowie przeniosą się w czasy wojen szwedzkich w XVII wieku i wezmą udział w grze strategicznej, dotyczącej oblężenia Torunia w 1629 roku.
- Muzealni Tropiciele w Twierdzy
Zajęcia prowadzone są w trzy- lub czteroosobowych grupach.
Gra polegająca na rozwiązywaniu różnorodnych zadań: odszukiwaniu poszczególnych eksponatów, wyszukiwaniu istotnych dat, uzupełnianiu informacji i rysunków. Na zakończenie – omówienie istotnych zagadnień.
- Szwedzi w Toruniu
Wojny polsko-szwedzkie w XVII wieku. Przyczyny i przebieg konfliktów. Gra strategiczna, dotycząca oblężenia Torunia w 1629 roku.
____
