Oferta zajęć edukacyjnych Muzeum Okręgowego w Toruniu dla osób z niepełnosprawnościami

 

  • Oferta zajęć edukacyjnych Muzeum Okręgowego w Toruniu dla osób niepełnosprawnych:[LINK DO POBRANIA]

 

__

Zajęcia odbywają się od wtorku do piątku od godz. 10.00

Ostatnie zajęcia rozpoczynają się o godz. 14.00

Grupa nie powinna przekraczać 30 osób

Opłata: bilet edukacyjny w cenie 17 zł/ osobę

Rezerwacja telefoniczna najpóźniej dwa tygodnie przez planowanym terminem zajęć pod numerem: 56 66 05 632, 56 66 05 605.

Kontakt:

Dział Edukacji

Muzeum Okręgowe w Toruniu

Rynek Staromiejski 1

de@muzeum.torun.pl

___

Oferta

 

ZAJĘCIA DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ

Ratusz Staromiejski

  • Ciche życie przedmiotów
    I piętro, Galeria Malarstwa i Rzeźby Polskiej
    Każdy uczestnik zajęć indywidualnie poznaje przedmioty, z których później będzie tworzył martwą naturę. Następnie według wzoru (kolorowa fotografia) wybiera odpowiednie obiekty, znajdujące się na dużym stole. Na innym stole pokrytym draperią uczeń układa przestrzennie martwą naturę. Stopień trudności ćwiczenia zostanie dostosowany do możliwości poszczególnych uczestników. Zakończeniem warsztatów będzie wspólne poszukiwanie martwych natur wśród obrazów prezentowanych na galerii malarstwa (generalizacja pojęcia „martwa natura”).

 

  • Ginące zawody – dawne rzemiosło w Toruniu
    Parter, Dawny Toruń. Historia i rzemiosło artystyczne 1233–1793
    Podczas zajęć uczestnicy słuchają opowieści o życiu mistrzów, czeladników i uczniów w dawnym Toruniu. Na wystawie eksponującej toruńskie rzemiosło uczniowie dowiadują się, w dostępny dla siebie sposób, o różnych rodzajach rzemiosł historycznych. Poznają zawody krawca, szewca, kapelusznika, kowala, garncarza, miecznika, złotnika, ślusarza. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną obiekty, których będzie można dotykać i nimi manipulować, m.in. stroje, buty, kapelusze, naczynia, klucze, zamki oraz reprodukcje dawnych rysunków przedstawiających rzemieślników. Uczestnicy zostaną też przebrani w kostiumy historyczne nawiązujące do omawianych czasów.

 

  • Królowie polscy w Toruniu
    I piętro, Sala Królewska, Sala Mieszczańska
    W Sali Królewskiej uczestnicy zapoznają się z pocztem królów polskich i ułożą wielkoformatowe puzzle z portretami władców. Następnie wezmą udział w inscenizacji koronacji z wykorzystaniem kopii strojów koronacyjnych i insygniów królewskich. W Sali Mieszczańskiej przebiorą się w stroje historyczne, a następnie nauczą się dawnego dworskiego tańca – pawany. Zakończeniem zajęć będzie inscenizacji balu, wydanego na cześć króla i wspólne wykonanie dostojnego tańca.

 

  • Gęsie pióro, pergamin, papier
    Parter
    W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się z materiałami pisarskimi, takimi jak: tabliczki woskowe, rysiki, pergaminy, papirusy, papiery czerpane, gęsie pióra. Obejrzą też kopie dokumentów i ksiąg rękopiśmiennych oraz tłoki pieczętne. Następnie uczniowie spróbują napisać krótki tekst gęsim piórem i na przygotowanym dokumencie odbić pieczęć.

Muzeum Toruńskiego Piernika

  • Toruńskie pierniki
    Na początku zajęć uczestnicy zwiedzają wybrane fragmenty interaktywnej wystawy i wielozmysłowo poznają poszczególne części ekspozycji. Dotykają, wąchają, smakują składniki potrzebne do wyrobu ciasta piernikowego. W sali warsztatowej uczniowie tworzą ozdobne pierniki o różnorodnych kształtach: piernikowych karet, herbów, bocianów, kogutów, dam i kawalerów. Zapoznają się również z dawnym kramem, sklepem sprzed 100 lat oraz oglądają krótkie animowane legendy o toruńskich piernikach.

 

 

Muzeum Podróżników im. Tony’ego Halika

 

  • Walizka pełna skarbów
    W walizkach i kufrze ukryte są przedmioty z różnych kontynentów (instrumenty muzyczne, maski, stroje, nakrycia głowy, naczynia, rzeźby, muszle). Podczas zajęć każdy uczestnik wyjmuje jeden przedmiot, który prezentowany jest pozostałym uczniom. Prowadzący prowadzi pogadankę na temat pokazywanych obiektów, przedstawia fakty i ciekawostki. Uczestnicy szukają podobnych eksponatów na wystawie. Na zakończenie zajęć odbywa się wspólne muzykowanie na instrumentach z Afryki i Południowej Ameryki.

ZAJĘCIA DLA OSÓB Z DYSFUNKCJĄ WZROKU

Ratusz Staromiejski

 

  • Ginące zawody – dawne rzemiosło w Toruniu
    Parter, Dawny Toruń. Historia i rzemiosło artystyczne 1233–1793
    Podczas zajęć uczestnicy słuchają opowieści o życiu mistrzów, czeladników i uczniów w dawnym Toruniu. Na wystawie eksponującej toruńskie rzemiosło uczniowie dowiadują się, w dostępny dla siebie sposób, o różnych rodzajach rzemiosł historycznych. Poznają zawody krawca, szewca, kapelusznika, kowala, garncarza, miecznika, złotnika, ślusarza. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną obiekty, których będzie można dotykać i nimi manipulować, m.in. stroje, buty, kapelusze, naczynia, klucze, zamki oraz reprodukcje dawnych rysunków przedstawiających rzemieślników. Uczestnicy zostaną też przebrani w kostiumy historyczne nawiązujące do omawianych czasów.

 

  • Gęsie pióro, pergamin, papier
    Parter
    W trakcie zajęć uczestnicy słuchają opowieści o pracy średniowiecznego skryby. Równocześnie poznają materiały pisarskie, takie jak: tabliczki woskowe, rysiki, pergaminy, papirusy, papiery czerpane, gęsie pióra. Dokładnie oglądają kopie dokumentów i ksiąg rękopiśmiennych, tłoki pieczętne oraz wykonują pieczęcie przedstawiające herby Torunia.

Muzeum Toruńskiego Piernika

 

  • Toruńskie pierniki
    Na początku zajęć uczestnicy zwiedzają wybrane fragmenty interaktywnej wystawy i wielozmysłowo poznają poszczególne części ekspozycji. Dotykają, wąchają, smakują składniki potrzebne do wyrobu ciasta piernikowego. W sali warsztatowej uczniowie tworzą ozdobne pierniki o różnorodnych kształtach: piernikowych karet, herbów, bocianów, kogutów, dam i kawalerów. Zapoznają się również z dawnym kramem i sklepem sprzed 100 lat, a także wysłuchują legend oraz smakują toruńskich katarzynek.

 

Muzeum Podróżników im. Tony’ego Halika

 

  • Walizka pełna skarbów
    W walizkach i kufrze ukryte są przedmioty z różnych kontynentów (instrumenty muzyczne, maski, stroje, nakrycia głowy, naczynia, rzeźby, muszle). Podczas zajęć każdy uczestnik wyjmuje jeden przedmiot, który prezentowany jest pozostałym uczniom. Prowadzący prowadzi pogadankę na temat pokazywanych obiektów, dokładnie je opisuje, przedstawia fakty i ciekawostki. Prezentuje także podobne eksponaty na wystawie. Na zakończenie zajęć odbywa się wspólne muzykowanie na instrumentach z Afryki i Południowej Ameryki.

 

___