Dies Natalis Copernici. 547. rocznica urodzin Mikołaja Kopernika

19 lutego 2020 (środa), godzina 17:00
Ratusz Staromiejski, Sala Mieszczańska
Wstęp wolny!

W programie:

– Rewolucje kopernikańskie w fizyce, wykład prof. dr. hab. Krzysztofa Meissnera z Uniwersytetu Warszawskiego

– Baletowa interpretacja tańca planet na podstawie suity Planety Gustava Holsta oraz tańca materii i antymaterii na podstawie Nokturnu e-mol [op. 72] Fryderyka Chopina w wykonaniu Pierwszych solistów Teatru Wielkiego w Łodzi Moniki Maciejewskiej-Potockas Gintautasa Potockasa

– Przekazanie darów dla Muzeum Okręgowego w Toruniu

WYKŁAD

547. rocznicę urodzin Mikołaja Kopernika, jak co roku uświetni impreza okolicznościowa Dies Natalis Copernici. Na sali mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego odbędzie się wykład prof. Krzysztofa Meissnera pt. „Rewolucje kopernikańskie w fizyce”.

Krzysztof Meissner to wybitny profesor nauk fizycznych o specjalność: fizyka teoretyczna cząstek elementarnych. Związany z Uniwersytetem Warszawskim, na którym się doktoryzował i uzyskał habilitację w 1997 r. z zakresu teorii strun – Rola Symetrii Teorii Strun Niekrytycznych w Kosmologii Strunowej, profesor od 8 czerwca 2006.

Pracuje w Katedrze Teorii Cząstek i Oddziaływań Elementarnych Instytutu Fizyki Teoretycznej Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Związany jest również z Narodowym Centrum Badań Jądrowych czy Instytutem Problemów Jądrowych im. Andrzeja Sołtana.

Prof. Meissner jest wybitnym autorytetem w dziedzinie fizyki cząstek elementarnych, dydaktykiem i popularyzatorem wiedzy o wszechświecie, stawiający pytania o  niezwykle zajmujące nas wszystkich zagadnienia: o naukę i wiarę, o czas, o granice poznania i wyobraźnię. Jego wykłady ukazują elegancką i wytworną stronę fizyki, a ze względu na przystępny i interesujący język profesora cieszą się niesłabnącą popularnością. Dowodem na to są ogromne ilości odsłon opublikowanych wykładów w serwisie you tube oraz wielkiego zainteresowania działalnością profesora w mediach społecznościowych.

Autor licznych i cenionych wykładów, audycji, ale także artykułów i publikacji jak Klasyczna teoria pola. Jest współpracownikiem sir Rogera Penrosea, który ze Stephenem Hawkingiem opracował twierdzenie o osobliwościach w ogólnej teorii względności.

Jako człowiek religijny mówi ”Fizycy, teiści i ateiści, używają tych samych równań opisujących to samo zjawisko i dochodzą do tych samych wniosków. Różnica polega na tym, że jeden z nich powie, że jest odbiciem doskonałego Boga, podczas gdy drugi po prostu uzna to za takie, jakie są.”

W roku 2013 został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi w pracy naukowo-badawczej w dziedzinie fizyki, za osiągnięcia w działalności na rzecz popularyzacji nauk.

OPRAWA ARTYSTYCZNA

Baletowa interpretacja tańca planet na podstawie suity Planety Gustava Holsta oraz tańca materii i antymaterii na podstawie Nokturnu e-mol [op. 72] Fryderyka Chopina w wykonaniu Pierwszych Solistów Teatru Wielkiego w Łodzi: Moniki Maciejewskiej-Potockas i Gintautasa Potockasa.

20 min. mini recital baletowy jako ilustracja do tematu wykładu Rewolucje kopernikańskie w fizyce. Jako tancerze wystąpią Pierwsi soliści Teatru Wielkiego w Łodzi Monika Maciejewska i Gintautas Potockas. Artyści zaprezentują własny pokaz tańca baletowego, który będzie ilustracją do dwóch tematów, obecnych jw. Wykładzie prof. Meissnera, pierwszy: układ heliocentryczny – planety wirujące wokół Słońca oraz  drugi: ogólna wizja współczesnej fizyki na podstawie dwóch wiecznie ze sobą związanych cząstek: materii i antymaterii. Dla pierwszego tematu tłem muzycznym będą fragmenty suity symfonicznej Gustava Holsta pt. Planety, zaś do drugiego tematu tłem będzie Nokturn e-mol [op. 72] Fryderyka Chopina.

  • MONIKA MACIEJEWSKA-POTOCKAS

Pierwsza solistka Teatru Wielkiego w Łodzi

 uczelnia:
Państwowa Szkoła Baletowa w Łodzi, najlepsza absolwentka szkół baletowych w Polsce – nagroda Fundacji „Balet”.
Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie – mgr sztuki, specjalizacja pedagogika baletu

kariera zawodowa:
Teatr Wielki w Łodzi od 1998 roku
współpraca z Operą Śląską w Bytomiu, Operą Krakowską

nagrody:
– Nadzwyczajna Złota Maska w uznaniu prezentowanego niezmiennie od wielu sezonów baletowego kunsztu w partiach solowych i duetach, którego kolejnym potwierdzeniem był spektakl „Cisza” na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi.
Nagroda Marszałka Województwa Łódzkiego za wybitne osiągnięcia artystyczne.
Nagroda im. Leona Schillera dla młodego artysty za wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuki baletowej, szczególnie za role: Tytanii w Śnie nocy letniej, Giselle w Giselle i Nefretete w Echnatonie przyznana przez ZASP.
Brązowy Maedal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” nadany przez Minstra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ważniejsze partie i role:
Giselle – Giselle,
Królewna Śnieżka – Śnieżka,
Coppelia – Swanilda,
Amadeusz – Los, Konstancja, Matka,
Ziemia obiecana – Anka, Lucy Zucker,
Sen nocy letniej – Tytania,
Dziadek do orzechów – śnieżne pas de deux, grand pas de deux, Klara, walc solo,
Cinderella (Kopciuszek) – Kopciuszek,
Jezioro łabędzie – Odetta, Odylia, księżniczka węgierska,
Valentino – Pola Negri,
Śpiąca królewna – Aurora, Wróżka piękności,
Bajadera – solo cieni,
Echnaton – Nefretete,
Bolero – duet,
Carmen – Mercedes, Micaela,
Giuseppe – duet Don Carlos, Traviata – Violetta,
Oniegin – Tatiana,
Chopiniana – solo, Paquita solo.

  • GINTAUTAS POTOCKAS

Pierwszy solista Teatru Wielkiego w Łodzi

uczelnia:
Wileńska Szkoła Baletowa

kariera zawodowa
Litewski Teatr Narodowy Opery i Baletu
Teatr Roma w Warszawie
Teatr Wielki w Łodzi
współpraca: Ballet Classic de Paris, Opera Śląska w Bytomiu, Opera Bałtycka, Opera Krakowska, Teatr Muzyczny w Łodzi

nagrody
– Nagroda Marszałka Województwa Łódzkiego za wyjątkowe osiągnięcia artystyczne.
– Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” nadany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Norodowego.
– Nadzwyczajna Złota Maska w uznaniu prezentowanego niezmiennie od wielu sezonów baletowego kunsztu w partiach solowych i duetach, którego kolejnym potwierdzeniem był spektakl „Cisza” na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi.

role w teatrze wielkim w łodzi:

  • WOLFGANG AMADEUSZ / Wolfgang Amadeusz Mozart – Zwiastun śmierci, premiera: 16 maja 1987
  • BOLERO Maurice Ravel – Solo – choreografia: Giorgio Madia, premiera: 18 maja 1996
  • GIUSEPPE! / wg Giuseppe Verdiego – choreografia: Giorgio Madia, premiera: 13 maja 2001
  • GISELLE / Adam Adolphe – Albert, choreografia: Robert Strajner, premiera: 1 marca 2003
  • KOBRO / Sławomir Kulpowicz – Prześladowca, choreografia: Veredon Gray,
  • ŚPIĄCA KRÓLEWNA / Piotr Czajkowski – Książę, choreografia: Giorgio Madia, premiera: 20 maja 2006
  • CARMEN Georges Bizet – Toreador, premniera 18 listopada 2006
  • KOPCIUSZEK / Gioacchino Rossini – Książę, choreografia i inscenizacja: Giorgio Madia, premiera: 12 maja 2007
  • HRABINA / Stanisław Moniuszko – choreografia: Roman Komassa, reżyseria: Kazimierz Kowalski, premiera: 29 września 2007
  • DZIADEK DO ORZECHÓW / Piotr Czajkowski – Śnieżne pas de deux, Książę,
  • JEZIORO ŁABĘDZIE / Piotr Czajkowski – Książę Zygfryd, Benno, reżyseria: Giorgio Madia, kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski, premiera: 9 maja 2009
  • MY FAIR LADY / Frederick Loewe – choreografia: Joanna Semeńczuk, reżyseria: Maciej Korwin, kierownictwo muzyczne: Dariusz Różankiewicz, premiera: 2 października 2009
  • ROMEO I JULIA / Sergiusz Prokofiew – Romeo, Tybalt, choreografia i inscenizacja: Jerzy Markowski: kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski, premiera: 23 stycznia 2010
  • TRAVIATA Giuseppe Verdi – Toreador, premiera: 27 kwietnia 2013
  • DON KICHOT / Ludwig Alois Minkus – Basilio, Espada, choreografia: Aleksander Połubiencew, kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski, premiera: 26 października 2013
  • CHOPIN WYMARZONY / Spektakl baletowy/taneczny – choreografia: Giorgio Madia, premiera: 9 maja 2015
  • ŚWIĘTO WIOSNY / Igor Strawiński – choreografia: Marta Graham, kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski, premiera: 18 czerwca 2016
  • KRZESANY / Wojciech Kilar – Kapłan, choreografia: Henryk Korwiński, kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski, premiera: 18 czerwca 2016
  • ZŁOTE RUNO / Aleksander Tansmann – Król Pałek, choreografia: Jarosław Staniek, reżyseria: Maria Startova, premiera: 2 grudnia 2016
  • LAMAILA / Maciej Pawłowski – Harrat, Sługa Sawory, choreografia: Andrzej Morawiec, reżyseria: Maciej Pawłowski, premiera: 25 marca 2017
  • SPARTAKUS / Adam Chaczaturian – Spartakus, Harmodius, choreografia: Kirill Simoniv, kierownictwo muzyczne: Wojciech Rodek, premiera: 17 czerwca 2017
  • CARMINA BURANA / Carl Orff – Słońce, choreografia Tamas Juronics, premiera 24 marca 2018