Oferta zajęć edukacyjnych Muzeum Okręgowego w Toruniu dla uczniów szkół średnich

Muzeum Okręgowe w Toruniu od lat rozwija bogatą ofertę edukacyjną, kierowaną do różnych grup wiekowych i społecznych. Naszym celem jest aktywne uczestnictwo odbiorców w procesie poznawania kultury i historii, co pozwala na twórcze i świadome odkrywanie dziedzictwa naszego miasta i regionu. To tylko jeden z wielu przykładów tego, jak muzeum dostosowuje swoje propozycje do różnorodnych potrzeb i oczekiwań uczestników.

Organizowane warsztaty, lekcje muzealne, spotkania i wycieczki umożliwiają interaktywne, angażujące poznawanie tajników historii Torunia i szeroko rozumianej kultury. Znaczenia takich inicjatyw dla kształtowania świadomości młodych pokoleń nie można przecenić – stanowią one fundament dla budowania tożsamości kulturalnej i zrozumienia własnych korzeni.

Oferta edukacyjna została przygotowana z myślą o przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach ponadpodstawowych, a także grupach osób z niepełnosprawnościami. Programy zajęć są dopasowane do wieku uczestników, ich możliwości oraz zainteresowań, tak aby nauka i zabawa tworzyły spójną całość.

Zajęcia odbywają się w różnych lokalizacjach, które same w sobie stanowią fascynujące lekcje historii. W takich jak: Ratusz Staromiejski, Muzeum Historii Torunia w Domu Eskenów, Dom Mikołaja Kopernika, Muzeum Twierdzy Toruń, Muzeum Podróżników im. Tony’ego Halika, Muzeum Sztuki Dalekiego Wschodu w Kamienicy pod Gwiazdą.

Każde z tych miejsc oferuje wyjątkowy kontekst i atmosferę, sprzyjającą nauce poprzez doświadczenie.
W dalszej części artykułu zaprezentujemy szczegółową ofertę zajęć dla poszczególnych grup, pokazując, jak bogaty i różnorodny jest świat edukacji w toruńskim muzeum.

 

Fot. Krzysztof Deczyński

 

__

Zajęcia odbywają się od wtorku do piątku od godz. 10.00

Ostatnie zajęcia rozpoczynają się o godz. 14.00

Grupa nie powinna przekraczać 30 osób

Opłata: bilet edukacyjny w cenie 17 zł/ osobę

Rezerwacja telefoniczna najpóźniej dwa tygodnie przez planowanym terminem zajęć pod numerem: 56 66 05 632, 56 66 05 605.

 

Kontakt:

Dział Edukacji

Muzeum Okręgowe w Toruniu

Rynek Staromiejski 1

de@muzeum.torun.pl

___

Oferta

Ratusz Staromiejski

 

  • Życie w średniowiecznym Toruniu
    Parter, pomieszczenia handlowe (ławy chlebowe, kramy, budy, sukiennice, waga miejska) oraz Sala Sądowa.
    W sali dawnych sukiennic scenka kupiecka, przybliżająca handel suknem, prezentacja towarów, którymi handlowano, cechy rzemieślnicze i ich organizacja, elementy kostiumologii gotyckiej.

 

  • Dzieje Zakonu Szpitala Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie
    I piętro
    Początki zakonów rycerskich w Ziemi Świętej, ich organizacja i funkcje; sprowadzenie krzyżaków przez Konrada Mazowieckiego; podbój Prus i budowa państwa; wojny z Litwą i Polską, II pokój toruński.
    Warsztaty teatralne: odtworzenie momentu podpisania pokoju na podstawie opisów Jana Długosza i wizji Mariana Jaroczyńskiego; praca ze źródłami historycznymi.

 

  • Sądownictwo w dawnym Toruniu
    Parter, Sala Sądowa
    Podczas spotkania uczestnicy poznają architekturę i wystrój Sali Sądowej. Wysłuchają opowieści o dawnym sądownictwie toruńskim – o przebiegu rozprawy i karach wymierzanych winnym. Uzupełnieniem pogadanki będzie udział uczestników spotkania w scence teatralnej, podczas której, w oparciu o teksty źródłowe, odegrany zostanie dawny proces sądowy.

 

  • Popatrz na obraz – analiza dzieła sztuki
    I piętro, Galeria Malarstwa i Rzeźby Polskiej
    Kompozycja, perspektywa, linia, barwa, światłocień, czyli umiejętność rozumienia języka sztuki. Ćwiczenia opisu i analizy dzieła sztuki.

 

  • Tajemnice galerii ratuszowej
    I piętro, Galeria Malarstwa i Rzeźby Polskiej
    Ćwiczenie umiejętności obserwacji i opisu dzieła sztuki. Podczas pracy w grupach wspólne wykonywanie kopii obrazu na podstawie wskazówek innych uczestników.

 

  • Tajemnice tablic gotyckich
    Parter, Galeria Sztuki Gotyckiej
    Pokaz multimedialny na temat gotyckiego malarstwa na deskach i oglądanie średniowiecznych obrazów.
    Warsztat plastyczny: wykonanie kopii wybranego fragmentu obrazu z galerii z użyciem przygotowanych przez uczestników temper żółtkowych.

 

  • Sztuka późnego średniowiecza
    Parter, Galeria Sztuki Gotyckiej
    Gotyckie rzeźby i poliptyki, malarstwo tablicowe, witraże; piętnastowieczna religijność, kult świętych, obrzędy, misteria – prelekcja z pokazem.

 

  • Gra edukacyjna – Muzealni tropiciele
    Zajęcia prowadzone są w trzy- lub czteroosobowych grupach.
    Gra polega na samodzielnym rozwiązywaniu różnorodnych zadań, pracy z planami, odszukiwaniu obiektów i ich rysowaniu bądź uzupełnianiu tekstów.

 

Dom Mikołaja Kopernika

  • Życie i dzieło Mikołaja Kopernika
    Prezentacja losów słynnego astronoma w oparciu o wystawę stałą. Dzieciństwo i studia, wszechstronna działalność na polu Kościoła, medycyny, prawa, finansów i astronomii.

 

  • Kosmos oczami wielkich astronomów
    Pogadanka na temat astronomii z okresu przed i po przewrocie kopernikańskim. O Układzie Heliocentrycznym i przyrządach astronomicznych Mikołaja Kopernika. Zwiedzanie wystawy, praca z drukiem edukacyjnym.

 

Muzeum Sztuki Dalekiego Wschodu (Kamienica pod Gwiazdą)

  • Podróż do Kraju Kwitnącej Wiśni
    Opowieść o jednym z najbardziej egzotycznych krajów świata – Japonii. Prezentacja tradycyjnego stroju – kimona. Na zakończenie spotkania udział w tradycyjnej japońskiej ceremonii herbacianej.

 

  • Kropla w morzu herbaty. Opowieść o Czarnym Smoku
    Opowieść o herbacie i jej leczniczych właściwościach. Rodzaje i sposoby jej parzenia. Na zakończenie spotkania pokaz parzenia herbaty w stylu gongfu cha i degustacja jednej z najsłynniejszych herbat chińskich.

 

  • Malarstwo monochromatyczne – saiboku-ga
    Poznanie „czterech skarbów gabinetu”: pędzla, papieru, tuszu i kamienia do ucierania tuszu. Analiza przykładów malarstwa znajdującego się na wystawie. Na zakończenie spotkania uczestnicy podejmą próbę namalowania jednego z czterech podstawowych motywów zdobniczych o bogatej symbolice: bambus, śliwa, chryzantema, orchidea.

 

Muzeum Historii Torunia (Dom Eskenów)

 

  • Toruń – perła architektury gotyku
    Pokaz filmu Księga Toruń 3D
    Toruńska Starówka na Liście światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego UNESCO; zespół urbanistyczny i zabytki: katedra pw. św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty, kościół pofranciszkański pw. Wniebowzięcia NMP, nowomiejski kościół parafialny pw. św. Jakuba, Ratusz Staromiejski, Ratusz Nowomiejski, średniowieczny zespół obronny – mury wraz z basztami i bramami oraz gotyckie kamienice.

 

  • Na kartach pamiętnika – opowieść o Toruniu w czasach II wojny światowej
    Fragmenty pamiętnika pisanego przez dziecko, mieszkające w Toruniu w latach wojennych, wprowadzą uczestników zajęć w tematykę codzienności miasta w okresie II wojny światowej. Świat wojny widziany oczami dziecka stanie się punktem wyjścia do przybliżenia rzeczywistości wojennej.

 

  • Zakon szuka szpiega
    Zajęcia w formie gry edukacyjnej. Celem gry jest zapoznanie uczestników z historią i strukturą zakonu krzyżackiego oraz przybliżenie stosunków polsko-krzyżackich przed Wielką Wojną (1409–1411). Uczestnicy wcielają się w postacie braci zakonnych, których zadaniem jest znalezienie zdrajcy.

 

Muzeum Podróżników im. Tony’ego Halika

  • Tony Halik – urodzony dla przygody
    Spotkanie prezentujące i przybliżające postać oraz przygody Tony’ego Halika. Uczestnicy zwiedzą biograficzną część wystawy, a następnie poznają ciekawostki i historie związane z wybranymi pamiątkami z jego podróży. Podsumowaniem lekcji będzie rozwiązywanie zadań z przygotowanej karty pracy.

 

Muzeum Twierdzy Toruń

  • Muzealni Tropiciele w Twierdzy
    Zajęcia prowadzone są w trzy- lub czteroosobowych grupach.
    Gra polegająca na rozwiązywaniu różnorodnych zadań: odszukiwaniu poszczególnych eksponatów, wyszukiwaniu istotnych dat, uzupełnianiu informacji i rysunków. Na zakończenie – omówienie istotnych zagadnień.

 

  • Szwedzi w Toruniu
    Wojny polsko-szwedzkie w XVII wieku. Przyczyny i przebieg konfliktów. Gra strategiczna, dotycząca oblężenia Torunia w 1629 roku.

 

____