logo_top.png
Łukasz Korolkiewicz – Mieszkańcy Sodomy
04.09.2017
grafika

Łukasz Korolkiewicz – Mieszkańcy Sodomy

1980, olej na płótnie, 136x200

O AUTORZE

Łukasz Korolkiewicz urodził się w Warszawie w 1948 roku. Jest uznanym w Polsce malarzem oraz nauczycielem akademickim. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w swoim rodzinnym mieście. Na tej samej uczelni, w 1996 roku uzyskał stopień profesora sztuk plastycznych. Kojarzony jest głównie z hiperrealizmem i nową figuracją. Mimo to, jego wczesne dzieła miały charakter abstrakcyjny. Przełomem w jego twórczości była podróż jaką odbył w latach 1973-75 do krajów Europy Zachodniej. Prawdopodobnie właśnie w tym okresie zetknął się z pracami angielskiego malarza i scenografa tworzącego realistyczne przedstawienia Davida Hockney'a. Od 1975 roku aż do dziś Korolkiewicz w swojej twórczości wykorzystuje fotografie. Artysta jest laureatem licznych konkursów i wyróżnień, między innymi nagrody im. Jana Cybisa.

O DZIELE

Obraz „Mieszkańcy sodomy” zaliczyć można do specyficznie rozumianego malarstwa rodzajowego w wykonaniu Korolkiewicza. Podobne w wyrazie dzieła, które wyszły spod jego pędzla to między innymi „Miłość”, „Znużenie” i „Zmierzch”. Artysta z dużym dystansem prezentuje widzom kadry z życia codziennego, takie jak przyjęcia i dyskusje. Ukazana przez niego scena jest groteskowa i ironiczna. Świadczą o tym przerysowane gesty obu mężczyzn oraz wyjątkowy liryczny charakter przedstawienia. Scena nie jest tylko fotograficznym realizmem ale pełnym dystansu i zabawy komentarzem do otaczającej artystę rzeczywistości.

CYTAT

„ "[...] [chodzi o to], by przez rekonstrukcję (i niekiedy przekształcenie) pewnych chwil, miejsc, sytuacji, twarzy ludzkich, banalnych przedmiotów, wszystkiego, czego byłem świadkiem, a co należy już do przeszłości - dotrzeć do sedna rzeczywistości i jej tajemnicy [...]". Ł. Korolkiewicz

CZAS

16, 51 s.

MAPA CIEPLNA

Obszarami, które najbardziej skupiały wzrok badanych były twarze przedstawionych na płótnie mężczyzn. W drugiej kolejności uwagę widzów przykuł znajdujący się w oddali pejzaż. Uczestników badania zainteresował także umiejscowiony na drugim planie odbiornik telewizyjny i stojący na nim przedmiot.

 

KIERUNKI SPOJRZEŃ

Siatka kierunków spojrzeń niemal całkowicie zdominowana jest przez twarze mężczyzn, zarówno w zakresie częstotliwości zmian kierunków, jak i długości pojedynczego spojrzenia. Wzrok uczestników badania najczęściej przenosił się z twarzy jednej postaci na drugą.

 

DETALE

Twarze przedstawionych ma płótnie mężczyzn możena odnaleźć w kilku namalowanych w końcu lat 70. i początku 80. obrazach. Sam malarz często pozował jako model do fotografii, które stawały się pierwowzorami późniejszych obrazów. Mapa cieplna przedstawiająca postać na pierwszym planie dowodzi, że twarz podnoszącego rękę mężczyzny nie poddawała się prostej percepcji. Nieco zadymione i nieostre przedstawienie, wymagało od swojego odbiorcy chwili zastanowienia. Czas ten potrzebny był prawdopodobnie na ocenę stanu przedstawionej postaci. Inaczej wyglądał obszar fiksacji w przypadku mężczyzny stojącego w głębi. Jego twarz wydaje się być bardziej jednoznaczna w odbiorze.

Wyślij link mailem
PDF
DRUKUJ
POWRÓT
WYPOWIEDZ
SIĘ