logo_top.png
Toruńskie Mosty
14.04.2014 Administrator
grafika


Ratusz Staromiejski - Mała Galeria

Wystawa czynna: 05.10.2013 - 16.02.2014

Wernisaż wystawy: 04.10.2013, godz. 17.00

Kurator wystawy: Robert Żytkowicz


Historia toruńskich mostów zaczęła się już ponad 500 lat temu. Pierwszy most powstał w 1500 r. na mocy przywilejów króla Jana Olbrachta. Składał się z dwóch części połączonych Kępą Bazarową, która tworzyła naturalny filar. W tamtych czasach był to najdłuższy most w Polsce i jeden z najdłuższych w Europie. Budulcem, z którego go wzniesiono, było drewno, które ostatecznie okazało się mostową ,,piętą Achillesową”. Mieszkańcy miasta wielokrotnie musieli go odbudowywać, nierzadko od podstaw. Największym zagrożeniem dla toruńskiej przeprawy były wiosenne roztopy oraz pożary. Pierwszy nowoczesny most powstał w Toruniu w 1863 r. Drewniana konstrukcja była odporna na spływające kry, jednak w 1877 r. częściowo strawił ją ogień, a ponieważ funkcjonował już most kolejowy, z odtworzenia drogowego zrezygnowano.

Most kolejowy zbudowano w Toruniu w latach 1870-1873. Był to niezwykle istotny element w pruskim systemie komunikacyjnym – umożliwiał połączenie Berlina z Prusami Wschodnimi. Od początku na moście kolejowym funkcjonowała wąska jezdnia z chodnikiem dla pieszych, a więc pełnił on funkcje zarówno mostu kolejowego jak i drogowego. Z biegiem czasu ruch kolejowy na tyle się nasilił, że planowano wybudować na moście dwa tory kolejowe, a dla potrzeb transportu drogowego wznieść drugi most. Koncepcja budowy mostu drogowego pojawiła się już w 1913 r. Wybuch wojny przerwał te plany, a po wojnie państwo polskie z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej zmuszone było odsuwać tę inwestycję. Dopiero w 1927 r. Ministerstwo Robót Publicznych podjęło decyzję o realizacji przedsięwzięcia, z wykorzystaniem materiałów z mostu w Opaleniu, gdzie w latach 1928-1929 przeprowadzono rozbiórkę tegoż mostu i przetransportowano jego elementy do Torunia. W tym samym czasie w mieście trwały już roboty przy kesonowaniu. W 1930 r. skończono budowę filarów i przyczółków. Most otwarto na Boże Narodzenie 1932 r.

Na wystawie znajdowały się bardzo cenne grafiki pokazujące drewniany most oraz widoki miasta - autorstwa Jakuba Hoffmanna, Eryka Johsona Dahlberga, Mateusza Meriana, Christiana Daniela Pietescha oraz wielu innych. Zaprezentowany był przywilej Jana Olbrachta z 1496 r. określający warunki budowy mostu. Pokazano toruńską przeprawę na numizmatach i medalach. Dzięki bogatej kolekcji fotografii i pocztówek można było obejrzeć nie tylko widoki mostu z XIX i XX w., ale także relację z budowy mostu drogowego lub zdjęcia zniszczonych mostów podczas II wojny światowej. Wystawę uzupełniała prezentacja multimedialna. Na dużym ekranie albumy zdjęć pokazywały relację z kolejnych etapów powstawania mostu drogowego.

 

Robert Żytkowicz

 

Wyślij link mailem
PDF
DRUKUJ
POWRÓT
WYPOWIEDZ
SIĘ
Menu
Polecamy
dom eskenów_resize.jpg
dom mk_resize.jpg